Diet Untuk Diabetes

Diabetes yang tidak terkawal akan mengakibatkan komplikasi seperti penyakit jantung, kerosakan buah pinggang, masalah penglihatan, kerosakan urat saraf dan masalah jangkitan. 

Sehubungan itu, pengurusan perubatan serta kawalan pemakanan serta senaman yang betul amat penting pagi golongan yang menghidapi penyakit ini. 

Penghidap diabetes perlu mengawal pemakanan bagi memastikan perkara aras gula dalam darah, serta aras lemak dan kolestrol dalam julat normal dan tekanan darah kurang atau sama, iaitu 130/80mmHg. 

Penghidap diabetes juga harus memastikan pengambilan udat mengikut jadual, selain rajin bersenam.

Penghidap diabetes perlu mengelakkan karbohidrat ringkas (seperti gula putih, glukos, jem, madu, susu pekat manis, sirap, coklat dan kaya) kerana ia akan meningkatkan aras gula darah dengan cepat.IMG 0016eo

Penghidap sebaliknya digalakkan mengamalkan kabohidrat kompleks (seperti nasi, mi, laksa dan roti) kerana ia akan meningkatkan aras gula darah secara perlahan dan kebiasaannya mengandungi serat. 

Bagaimanapun penghidap diabetes perlu menyukat dan mengawal pengambilan kabohidrat komplek berkenaan sepanjang hari untuk mengawal aras gula darah dengan baik. 

Anda boleh menyukat pengambilan karbohidrat berkenaan seperti berikut:





Bijiran dan hasil bijirinSaiz dicadangkan

Nasi (beras putih/ perang)/ mihun/ sohoon/ kuetiau/ macaroni/ spaghetti/ oat masak½ cawan

Mi basah1/3 cawan

Bubur nasi1 cawan

Capati1/3 keeping

Tosei½ keping

Idli/putu mayam/bun kosong/roti1 keping

Oat mentah/tepung (atta, beras, gandum)3 sudu makan

Biskut cream cracker3 keping





Sayuran berkanjiSaiz dicadangkan

Ubi kentang1 biji

Ubi keladi/ubi keledek/ubi kayu/ sukun/ jagung (biji)/ kentang putar1/2cawan

Jagung1 tongkol

Labu merah1 cawan

Sengkuang cina4 biji





Kacang dan kekacangSaiz dicadangkan

Kacang pis (masak)½ cawan

Kacang kuda/dal kuning (masak)3 sudu

Kacang hijau/merah/hitam (masak)2 sudu

Papadom (kecil)9 keping

Kacang panggang (tin)1/3 cawan









Buah-buahanSaiz dicadangkan

Epal/pir/oren/ belimbing/pic/ pisang kaki/ ciku/ kiwi1 biji

Betik/nenas/tembikai/tembikai susu1 potong

Jambu batu/mangga½ potong

Pisang1 biji

Duku/langsat/longan/anggur8 biji

Prun/kurma/manggis2 biji

Cempedak/Nangka4 ulas

Durian2 ulas

Rambutan/laici4 biji

Kismis1 sudu




Penghidap diabetes juga disaran mengambil makanan protein secara sederhana (2-3 hidangan sehari). Mereka digalakkan memilih masakan protein kurang lemak seperti ikan (1 ekor sederhana), tempe/tahu ( 1 ½ keeping), ayam tanpa kulit (1 peha) dan daging kurang lemak (2 kotak mancis).

jagung.resz

Pengambilan susu juga digalakkan untuk penghidap diabetes. Mereka digalakkan minum secawan susu segar UHT atau susu rendah lemak. Ataupun jika susu tepung skim/susu tepung penuh krim/rendah lemak, pastikan anda tidak mengambil lebih daripada empat sudu. Jika anda lebih menggemari susu sejat cair, hanya ½ cawan dibolehkan sementara yogurt rendah lemak pula disyorkan cuma ¾ cawan. 

Pengambilan lemak perlu dikurangkan, terutamanya lemak tepu seperti minyak sapi, santan, krim, minyak kelapa, mentega dan mayonis. Pengambilan lemak berlebihan akan menyebabkan peningkatan berat badan, tekanan darah, aras lemak dan gula darah.

asparagus

Selain itu penghidap diabetes digalakkan mengambil serat sebanyak tujuh hidangan setiap hari. Pengambilan makaanan tinggi serat membantu mengawl aras gula darah dan kolestrol di samping dapat mengurangkan masalah sembelit.

Sumber:

http://jurnalmalaysia.com/index.php/info-sihat/157-diet-untuk-diabetes

Sumber:

http://kencingmanis1001.blogspot.com/2012/10/diet-untuk-diabetes.html